2mr-elzaman
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

2mr-elzaman

القصص والشعر والروايات والازياء

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه

جنة الله
puresmile
2mr-elzaman
روزى
8 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
جنة الله
عضو شغله جبار
جنة الله

انثى
االبلد : قاع البحر
رقم العضويه : 13

يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة أبريل 11, 2008 2:08 pm

الحلقة تحفففففة وبالذات الفطار المتيين

في انتظار الحلقة الجاية

وعاوزة اعرف رأي عمر في الجواز بعد سنتين ايه؟
http://www.google.com
puresmile
عضو شغله جبار
puresmile

انثى
االبلد : مصر
رقم العضويه : 12

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة أبريل 11, 2008 2:55 pm

.جميله ااوى يا روزى
ومش تتاءخرى تانى
http://WWW.2mr-elzaman.ahlamontada.com
nonna
عضو شغال تمام

انثى
االبلد : القاهرة
رقم العضويه : 24

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 15, 2008 2:16 pm

بجد القصة تجنن يا روزى ياريت تكمليها بسرعة
nonna
عضو شغال تمام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 15, 2008 2:41 pm

تحفة تحفة تحفة تحفة بجد تسلم لنا دماغك ياروزى ياخميلة
روزى
Moderator
Moderator
روزى

رقم العضويه : 6

مُساهمةموضوع: الحلقة السابعة   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت أبريل 19, 2008 4:27 pm

[]الحلقة السابعة

-----------]----------
قــالت ســارة
:
أخذت أجري في الشقة كالهاربة من حكم قضائي وانا أحاول جاهدة ان أنهي تنظيف الشقة وتجهيز الغداء وتغيير ملا بسي ومفروض كمان اتزين وأقابله بابتسامة كبيرة
طيب بجد ازاي وامتى؟
ازاي تجتمع رواقة شهرزاد مع واحدة بتشتغل 8 ساعات ويتحرق دمها بمعدل كل ربع ساعة وبترجع بيتها محشورة في المواصلات زي قفص الطماطم؟ طيب هو كمان ذنبه ايه يرجع يلاقيني مكشرة وتعبانة ومتوترة ؟ ماهي أكيد ح تقلب بخناقة.. طيب اعمل ايه ياربي ؟
خلاص يبقي الاهم فالمهم.. انا أهم حاجة أعملها دلوقتي اني أغيّر هدومي العجيبة دي والبس طقم جميل بسرعة وأضع ماكياج خفيف واي حاجة تانية تتأجّل
كانت دايما والدتي تقولي ان الرجل لا يحب ان يضيع الاوقات الجميلة !!! يعني لو دخل البيت ولاقاكي عاملة وليمة طعام رهيبة موت.. بس شعرك مضروب في الخلاّط وريحتك بصل وهدومك مبقّعة ومش طايقة حد يكلمك غالبا حيتصل بالبوليس او يطفش من سكات !!! لكن لو جه ولاقاكي زي القمر ومشتاقة ليه والاكل يا حبيبي النهاردة فول وبيض حيبقي على قلبه زي العسل
خلاص ح أجرب واشوف
وبالفعل هدّيت نفسي تماما ووضعت الاكل في الفرن كي يسخن وعملت الارز سريعا وشربت كوب شاي بمنتهي الرواقة ولااااااا كأن في حااااجة خااااالص ثم دخلت الحمام وأخذت شاور سريع وارتديت طقم رائع ووضعت ماكياج وتعطرت وبدأت في ترتيب المنزل
و بعد 5 دقائق جاء عمر وكنت لا ازال أزيل اثار الفطار المتين !!! ولم افعل شيء اخر
دخل عمر فجريت عليه واحتضنته وقلت له: وحشتني يا حبيبي
فرد عليّ وقد سرّ من استقبالى الدافيء: وانتي كمان يا حبيبتي.. ايه الجمال ده معقول انتي راجعة من الشغل من شوية؟.. اوعى تكون زوغت يا جميل
أنا: لا ما زوغتش بس انا زعلانة منك ما تكلمنيش لو سمحت
عمر: ليه بس عملت ايه ؟
رديت عليه بدلال: كده تبعت لي رسالة واحدة وما تكلمنيش غير مرتين بس؟؟ لا يا سيدي انا ما ينفعنيش القسوة دي
فرد بسعادة من كلامي ولهفتي عليه: والله لو عليّ ما كنت نزلت من البيت وسيبتك.. ده انتي وحشتيني جدا.. ايه ده.. هو لسه الفطار مكانه.. معقول ؟
برطمت في سري: و هوّ يعني انا اللي فطرت وسبته؟!!.. يعني الفليبينية اللي هيّ انا ح تقطع نفسها ؟ وكدت أرد بعصبية ولكني وجدت انها ح تقلب بغم فرددت بدلال: ما حبيبي هو اللي فطر وسابه والله انا كنت لسه ح أشيله ليك بس علشان ما اتعبكش خاااااااااالص
عمر: هو صحيح انا متعود اني ما أعملش حاجة في البيت خالص قبل الجواز بس علشان خاطرك ح أشيله المرة دي بس ما تتعوديش على كده
رديت عليه بدلال اكبر: وفيها ايه لما أتعود ؟ هو حرام لما حبيبي يدلعني ويريحني ؟ ده انت كده تثبت لي انك بتحبني بجد ومش عاوز حبيبتك تتعب
رد بنفاذ صبر: يا ستي هو الحب عندك اني أكنس وأغسل الحلل ؟
أنا: وانت الحب عندك انك ترتاح وترمي كل الحمل على أكتافي انا؟.. يعني ازاي أكون باحب انسان وألاقيه تعبان جدا وماأحاولش اني أساعده بأبسط مساعدة؟
عمر: يا حبيبتي انا بارجع تعبان وعاوز ارتاح ومش معقول أشتغل جوة البيت كمان
أنا: يا حبيبي يعني انت بتشتغل أكثر من الرسول عليه الصلاة والسلام اللي كان قائد أمة بحالها ؟
عمر: عليه الصلاة والسلام لا طبعا وانا اجي جنبه ايه ؟
أنا: طيب يا سيدي الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيعمل عمل أهل البيت طول ماهو موجود معاهم يعني بيساعدهم.. شوفت بقي يا سي السيد ؟
وأحب ان ينهي الحوار عندما وجد نفسه سينهزم وقال بنفاذ صبر: طيب طيب يا سارة سيبيني أغيّر هدومي علشان آكل وأنام شوية
وأحسست ان الموضوع ح يقلب بحرب وانا لسه في بداية حدوتة جوزك على ما تعوديه!!.. فابتسمت وقلت له برقة: طيب يا حبيبي قدامك 3 دقايق تغير فيهم هدومك علشان أكتر من كده حتوحشني ويمكن أبلغ البوليس ولا حاجة
فابتسم لي بغرور ولم يرد
يا عيني على عقل الرجالة
حضّرت الأكل سريعا وانا أدعي في سري ان يعجبه وان كنت أشك في ده.. بس ربنا يستر
والحمد لله الهامبورجر موجود برضه علشان الجيران ما يسمعوش صوتنا ويقولوا العروسة الجديدة بتنضرب علقة سخنة

وجلسنا سويا حول الاكل وحاولت حماية نفسي سريعا من العلقة المتوقعة فقلت له: دي أول أكلة يا حبيبي أعملها لك بايدي وانا عارفة اني لسه باتعلم الطبيخ بس كفاية اني عملتها لأحلى راجل في الدنيا علشان تبقي تجنن مش كده ؟
رد عليّ وقال: ربنا يخليكي لي يا حبيبتي انا مش قد الدلع ده كله.. ثم تذوق صينية البطاطس وكله أمل في الحياة وفي ثواني ظهرت على وجهه ملامح واحد يبحث عن رقم بوليس النجدة
ورديت بمنتهى الاستهبال: ايه يا حبيبي رأيك ايه؟
فرد باحراج من مقدمة الدلع الجامدة: تسلم ايدك يا حبيبتي !!! بس هي مختلفة شوية عن اللي انا متعوّد عليها
فرديت ببراءة الاطفال: ميرسي يا حبيبي بالهنا والشفا
قــال عمــر
:
ياسلام يا واد يا عمر.. اول مرة أشوف البطاطس ليها طعم السبانخ المخلوطة بالذرة !!.. والرز شبه كورة القدم خماسية الاضلاع
أكلتين كمان من دول وييجي لي كساح
بس معقول أزعلها وهي عمالة تدلّع فيّ كده؟؟؟؟
ياااااالا ما احنا ياما أكلنا أكل حلو.. إدّيها هامبورجر واعمل نفسك من طنطا
قــالت ســارة
:
الحمد لله عدّت على خير.. طيب لما أشوف ح يشيل معايا الاطباق ولا ح يستندل كالمعتاد فقلت: عمر ممكن تشيل معايا الاطباق لو سمحت؟
عمر: يوووه يا سارة كفاية طلبات أرجوكي
فرديت بمسكنة: طيب اسفة.. اني ضايقتك !! ومشيت بانكسار مفتعل وانا أحمل الاطباق فماهي الا لحظة واحدة وقام طبعا وقال لي: خليكي انتي يا حبيبتي انا حاشيلهم.. وانتي ارتاحي
ضحكت في سري من طيبته وأكملت خطتي بعد ما فرغ من الاطباق وقلت بدلال كبير: طيب يا حبييي ادخل انت نام شوية وانا ح أغسل الاطباق هو انا كنت عاوزة اتكلم معاك شوية قبل ما تنام بس مش مهم انا ح أغسل الاطباق لوووووووحدي وانت ادخل ارتاح.. بس تعرف انت واحشني وكنت عاوزة اتكلم معاك واحكي لك على اللي حصل كله النهاردة.. بس يوم تاني بقي
عمر: لا يا سارة يا حبيبتي سيبي الاطباق مش مهم وتعالى نقعد مع بعض شوية
أنا: أسيبها ؟ لا يمكن ابدا ابدا ابدا
عمر: طيب يا حبيبتي انا ح أساعدك وأغسلهم معاكي.. ما تهونيش على
أنا: انت أحلى زوج في الدنيا دي كلها.. وبجد وحشتني
قــال عمــر
:
أخيرا جه يوم الجمعة.. يوم الاجازة
مفيش صحيان بدري ولا جري على الشغل
ياحبيبتي يا سارة نايمة زي الملاك.. تعبتْ جدا الاسبو ع ده.. بس اكيد ح تتعوّد وحيبقي الموضوع أسهل عليها وانا كمان بقيت أساعدها شوية بس علشان بحبها
فرصة والدنيا لسه هادية أقوم اقعد لوحدي شوية واقرأ الجرايد على رواقة واشرب كوباية شاي موزونة ومش ضروري فطار النهاردة
الله الشقة شكلها جميل اوي
الصبح.. الشمس داخلة من الشبابيك والستائر الحرير معطيه نعومة ورقة للبيت.. كل البيت ده بتاعي انا ؟! ده انا طول عمري لي اوضة واحدة في بيت والدي وكنت باعتبرها مملكتي الخاصة وناقص اكتب عليها ممنوع الاقتراب او التصوير!!.. فجأة الاقي لي شقة كاملة جميلة زي دي وانا راجل البيت ؟؟! احساس رائع باكتمال الرجولة يارب يديمه علينا
وجلستُ أقرا الجرائد في روقان وهدوء حتى مر الوقت وباقي ساعة على صلاة الجمعة.. فرصة أقرأ سورة الكهف قبل ان انشغل في اي حاجة تانية
قــالت ســارة
:
اول مرة اصحى براحتي من اسبوووووع كامل مش مفزوعة من صوت المنبة الجبار.. صحيح الستات مفروض يقعدوا في البيت بس علشان يناموا براحتهم
ايه ده عمر فين ؟ الراجل طفش ولا ايه ؟ باضحك جدا لما اشوف في التليفزيون واحدة صاحية من النوم وقبل ما تفتح عينيها تتحسس مكان نوم جوزها كأنها بتدوّر على فردة شراب مثلا ! طيب ما تفتح عينيها أسهل وح تكتشف ان المذكور فلسع من بدري
تلاقيه طلع نام في الصالة ولاّ بيتكلم في التليفون.. لا مفيش وقت دي صلاة الجمعة قربت.. واقتربت لأشاهد منظر جميل طالما حلمت به قبل زواجي.. وجدت عمر يجلس تحت شباك الصالة وممسكا بالمصحف ويقرأ في خشوع بصوت رخيم وتجويد سليم حتى انه لم يشعر بوجودي
اقتربت لأجلس بجواره استمع اليه.. ولكني وجدت نفسي لا شعوريا أجلس تحت أقدامه.. فليس الرجل الغني او الوسيم هو من تعشقه المرأة.. ولكنه الرجل الذي يخشى الله
جلست على الأرض أستمع لسورة الكهف وكأني أسمعها لأول مرة.. سعدتُ من صوته الرخيم وخشوعه وأحاط بنا هدوء واطمئنان وكأن الملائكة يباركون اجتماعنا.. وانا اختلس النظر لوجهه وهو يقرأ لأستمتع بملامحه الخاشعة وأشكر الله على نعمته التي انعمها عليّ.. حتى انتهى من القراءة وجذبني من يدي لأجلس بجواره وسألني: ليه يا حبيبتي قعدتي على الأرض؟.. ده انتي تقعدي جوّه عيني
أنا: لا يا حبيبي حسيت انك كبير اوي وانت في حالة الخشوع دي ما قدرتش أقعد جنبك
عمر: ياااه انتي مكبرة الموضوع ربنا بس يتقبل.. وانتي متعودة على قراءة سورة الكهف كل جمعة؟
أنا: بصراحة ساعات ساعات مش دايما
عمر: لا يا حبيبتي ان شاء الله نقراها دايما سوا.. وبعدين خليكي شطورة واسمعي كلام عمو عمر علشان اديكي الهدية اللي جبتهالك امبارح
نطّيت بسرعة: ايه ده هدية ؟ كده وساكت من امبارح يا غلس؟
عمر: أصلهم مش هدية واحدة دول اتنين
أنا: كمان ؟ كفاية غلاسة بقى.. يالا مش قادرة استنى
رد بمكر ذو مغزى : طيب تدفعي كام ؟
فهمت مقصده وقلت له: مش عاوزة منك حاجة
ضحك وقال: طيب خلاص خلاص انا باضحك معاكي شوفي يا ستي دول أهم هديتين حتاخديهم في حياتك.. اول واحدة اتفضلي ياستّي.. تاتاتاتاتاتاتاتاتا
وفتحت لفة الهدية البرّاقة ثم صرخت بخيبة امل: يااااااااااااااسلام.. حصالة !!!!!!!!!!! لا والله وجاي على نفسك كده ليه؟ ودي أحط فيها مصروف البيت ولا أحوش لبنتك اللي في خامسة ابتدائي؟
عمر: ياساتر يارب.. استني شوية.. ايه ده مدفع رشاش؟ استني لما افهمك حتعملي بيها ايه ؟
انا: اتفضل يا عم الموفِّر
تجاوز عن التريقة ورد بصبر: دي يا ستي انا وانتي ح نحوش فيها كل يوم اي مبلغ ان شا الله جنيه واحد.. اي فلوس والسلام ونيجي اخر الاسبوع يوم الجمعة نفتح الحصالة ونتصدق بالمبلغ ده.. وبكده نكون كل يوم بنطلع صدقة حتى لو كانت بسيطة.. وممنوع انه يعدي يوم من غير اي صدقة حتى لو مش حناكل اليوم ده.. وبكد حنلاقي بركة في دخلنا غير عادية.. فهمتي يا حبيبتي ؟
رديت بانبهار وسعادة بالغة: ياخبر ايه الفكرة الروعة دي؟ جبتها منين دي؟
عمر: يعني موافقة ؟.. طيب نيجي للهدية التانية.. شوفي يا حبيبة قلبي.. ده مصحف مجزء لـ30 جزء.. حتيجي على الدرجين بتوع البوفيه وترمي كل الكوارث اللي فيهم وتفضّيهم خالص وتحطي أجزاء المصحف في الدرج اليمين.. وكل يوم انا وانتي كل واحد منا ياخد جزء محدد ويقراه.. ولما يخلصه سواء في يوم او كذا يوم يحطه في الدرج الشمال وياخد جزء جديد وهكذا لحد ما الدرج الشمال يتملي خالص نعرف ان انا وانتي ختمنا المصحف مرة.. وبعد كده نرجعه تاني للدرج اليمين وهكذا على طول.. ايه رأيك ؟
أنا: بجد مش عارفة أرد وأقول ايه غير اني أشكر ربنا انه أهداني بيك
عمر: بصي يا سارة الحب مش بيستمر بين الزوجين بالكلام الحلو ولا بالفلوس ولا حتى بالأولاد.. لكن بيستمر بطاعة ربنا وبركته لهم.. واحنا عاوزين بيتنا ده بيت طائع لله علشان ربنا يبارك لنا في حياتنا واولادنا اللي جايين ان شاء الله
أنا: ربنا يكرمك ويخليك لي يارب وتفضل كده على طول
عمر: ياااااااااااه ده انا كده ح اتأخر على الصلاة.. يالاّ بقى مع السلامة.. على فكرة ح اخرج مع اصحابي شوية بعد الصلاة وح ارجع على الغداء
أنا: طيب ما تنساش تدعيلي .......مع السلامة
خرج حبيبي وانا اودعه وأشكر الله على ان أهداني هذا الزوج.. ثم توضئت وصليت الظهر وجلست أقرأ سورة الكهف ووعدت نفسي الاّ أقطعها ابدا في اي يوم جمعة
ثم اخرجت محتويات درجين البوفيه ورصيت بالدرج الايمن كل الاجزاء وبدأت بأول جزء وسجّلت تاريخ هذه الختمة في ورقة صغيرة كي نعلم متى سننتهي منها.. ثم جلست أقرأ القران لفترة طويلة
.......
ثم قمت لتحضير الغداء والذي كان لحسن الحظ معونة انسانية من ماما بعد ما حكيت لها مأساتي مع الاكل وان ممكن اتطلّق وانا في شهر العسل من الكوارث اللي باعملها.. فالظاهر خافت اني ارجعلهم وهمّ ما صدقوا يخلصوا مني !!!! فطبخت لي كام صنف تحفة.. ربنا يخليكي لي يامشرفاني
أريد ان يكون هذا اليوم جميلا لأكافيء عمر على هداياه الرائعة.. اعددت الغداء وجمّلت السفرة بورود ورششت معطر جو هاديء وبدلت ملابسي لأرتدي عباءة ناعمة وتركت شعري منسدلا على كتفي وتعطرت وطلبت عمر فأخبرني انه مع أصحابه.. طيب وبعدين ؟
رنيت عليه ثانية فلم يرد.. ارسلت له رسالة: تعالى بقى يا عمر.. انت اتأخرت اوي..برضه لم يرد
أرسلت رسالة ثانية: يا سيدي كفاية تقل.. بجد وحشتنا
لم يرد
فأرسلت له الضربة القاضية: خلاص يا حبيبي.. خليك براحتك بس شهرزاد كان نفسها تشوفك اوي.. خلاص بقى تدخل تنام أحسن
وطبعا كما توقعت جاء بعد دقائق معدودة....... وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح تاااااااااااااااااااااني
يـ تـ بـ ـع

عدل سابقا من قبل روزى في الأحد أبريل 20, 2008 9:56 pm عدل 1 مرات
puresmile
عضو شغله جبار
puresmile

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت أبريل 19, 2008 7:33 pm

هههههههههههه والله بجد يل روزى جميله اوووى
دى تحفه
وياااريت مش تتاءخرى علينا فى العدد الجاااى
nonna
عضو شغال تمام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالسبت أبريل 19, 2008 8:33 pm

بجد تحفة يا روزى وياريت تكمليها بسرعة اوى
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أبريل 20, 2008 9:40 pm

مرسى اوووى على ردودكم الجميلة بيور ونونة
المهم انها عجبتكم
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: الحلقة التامنة   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أبريل 20, 2008 9:47 pm

]الحلقة الثامنة

قــالت ســارة
:
معقوووول مر شهرين على زواجي انا وعمر ؟
مروا بسرعة جدا.. حياة جديدة في المسئولية والمشاركة والمشاعر.. في كل شيء.. حتى اصدقائي اللي كنت بارغي معاهم بالساعات في التليفون اصبحت لا اراهم الا نادرا ولو تكلمنا في التليفون يكون حديث سريع لألحق كل الأشغال اللي ورايا
وشقتي الجديدة أصبحت مملكتي بجد وبعد ما كنت أنظف حجرتي في بيت ماما بالعافية وبعد استدعاء البوليس.. أصبحت لا أطيق ان اري منزلي غير مرتب وأتخانق مع عمر لو رمي ملابسه او كتبه كالمعتاد.. رغم ان كتبي واشيائي الخاصة زمان كانت محتاجة خريطة للوصول لها !!! لكنه هو الحب الذي يجمعك بمكان تشعرين انه ملكك وحدك تكونين فيه على راحتك وتفعلين ما تشاءين
حتى ان منزل والدي اضطررت ان ابيت فيه ليلة عندما مرضت أمي.. بجد لم أستطع النوم مش عارفة ازاي مش هو نفسه السرير اللي نمت عليه اكثر من عشرين سنة ؟ احساس لا يعلم تفسيره الا الله الذي يريد لنا ان نعمر بيوتا وبيوتا حتى نعمر الارض جميعا
وانا وعمر ومتفاهمين جدا لكن لا يخلو الأمر من غلاسة وتحكم في أشياء تافهة كي يثبت لنفسه انه سي السيد ولاأعلق عليها وأجعلها تمر كي لا تصبح كارثة.. شيء واحد هو ما يحيرني ويضايقني فعلا باستثناء حماتي طبعا !!.. وهو مصاريف البيت لا أعرف ماذا يمكن ان يفعل شابين يعملان عمل شاق يوميا كي يوفرا مصاريف الايجار والاكل والدواء والخروج والمجاملات الخ الخ الخ ... ؟
طبعا يحتاجان معجزة من السماء كي تحل لهم لغز الاسعار.. وأصبحت بعد ان كنت أصرف مرتبي على العطور والكريمات والمجلات.. أصبحت أبحث 10 ساعات قبل ان اشتري زيت الطعام كي أعرف اي نوع أوفر؟.. وأصبحت أفاصل مع اي بائع رغم اني كنت باقول لماما دايما ان ده تصرف بيئة !!! وأصبحت أحمل هم اي مناسبة غير معمول حسابها مثل فرح او خلافه نضطر اسفين ان نجامل اصحاب المناسبة فيه لأن ده معناه ان بقية الشهر ح نقضيه تونة وجبنة
ولكن ليس هذا ما يضايقني فقط ولكن تصرف عمر الغريب تجاه مصروف البيت هو ما يضايقني جدا.. وهو انه لا يخصص مبلغ معين لمصروف البيت وانا اساعده فيه ونصرف منه سويا.. لا.. هو يدفع الايجار وبعض الاشياء الاخري وانا عندما أقبض مرتبي أسارع لأنفقه كله تقريبا على خزين المنزل من سكر وزيت وخضار ولحوم وخلافه وهو متقبل ده عادي وبدون مشاكل.. حتى اني طلبت منه مرة مبلغ كي أشتري شيء للمنزل فرد على ببساطة: ما انتي معاكي فلوس يا سارة !! هي خلصت ؟
طبعا اتضايقت جدا من رد فعله ده.. هل المفروض ان أنهي مرتبي كاملا ثم بعد هذا هو يساعد !!! الغريب في الأمر انه غير بخيل ابدا بل بالعكس لا ينفق على نفسه تقريبا الا الضروري جدا ولكن ما يضايقني انه معتبر مساعدتي في المنزل امر مفروغ منه وفرض عليّ.. وتحملت هذا الامر رغم ضيقي منه انا احب ان أصرف على منزلي ولكن بارادتي وليس فرضا على حتى جاء يوما رجعت من العمل وانتظرته بعد الغداء وقلت له: شفت يا عمر النهاردة بعد الشغل نزلت انا وواحدة صاحبتي المحلات اللي جنب شغلي كانت عاوزة تشتري شوية حاجات
قال: طيب يا حبيبتي وايه المشكلة ؟
أنا: لا أبدا لقيت شنطة تحفة نازلة في التخفيض من 70 جنية الى 50 بس واشتريتها على طول.. تتصور دي جلد طبيعي
فرد بعصبية: اشتريتيها ؟ وما قلتيش لي ليه قبل ما تشتريها ؟
فاستغربت من رد فعله وقلت: عادي يعني يا عمر يعني ح اطلبك أقول لك على حاجة هايفة كده ؟
قال: خمسين جنية حاجة هايفة ؟
أنا: يعني انت زعلان من المبلغ ولا من اني ما قلتش لك ؟
عمـر: الاتنين .. كان لازم تستأذني مني الاول
فرددت عليه وقد بدأ صوتي يعلو: عمر انت بتقول ايه؟.. دي فلوسي..انا ما خدتش منك حاجة علشان الزعل ده كله
فصرخ بغضب: فلوسك يعني ايه فلوسك ؟ يعني أخرس انا ولا ايه ؟
أنا: انا ماقلتش كده.. بس ازاي يعني استأذن قبل ما اصرف اي حاجة؟
عمـر: انا ياستي معقد نفسيا خلاص؟ مش باحب ان مراتي تمسك فلوس وتزعق في وتقول فلوسي ومالكش دعوة والكلام ده
أنا: ياسلام.. واشمعني الكلام ده مش بيتقال لما باجيب حاجة للبيت.. ليه مش بتقولي استأذني؟ ولا علشان دي حاجة لي انا ؟
عمـر: دي ضروريات للبيت مش ممكن نستغنى عنها.. انما الشنطة بتاعتك دلع
أنا: والله ادلع نفسي مش مشكلة.. وبعدين الضروريات دي مسئوليتك انت وانا ان كنت باساعد في البيت ده مش فرض عليّ
قال بعصبيـة: والله انا قلت من ايام الخطوبة تسيبي الشغل علشان وجع الدماغ ده وانتي ما سمعتيش الكلام.. واللي كنت خايف منه حصل.. بقيتي بتعلى صوتك عليّ وتقولي فلوسي انا
أنا: هو انت يا تحبسني في البيت يا تتحكم في كل مليم؟ ده انت فعلا معقد على كده
انتفض من مكانه والغضب يتطاير من عينيه وأمسك ذراعي بعنف وصرخ في: انا معقد؟!!!...طيب انا ح اوريكي العقد اللي بجد من بكرة مفيش شغل ولما أشوف كلامي ح يمشي ولا لأ ؟
ارتعبت من نبرته المخيفة وضغطه الرهيب على ذراعي والقسوة التي يتحدث بها فارتجفت وانهمرت دموعي بلا توقف
فلانت نبرته قليلا وزفر بقوة وقال: طيب بتعيطي ليه دلوقتي مانتي كمان زعقتي وجننتيني
أنا: .................؟؟
عمـر: كده ياسارة توصلي حاجة هايفة لحد كده ؟ خلاص بقي حقك على ما تزعليش
فرددت من بين دموعي: لا مش حاجة هايفة.. ده ربنا قال ذمة مالية منفصلة للمرأة تيجي انت وتقولي استأذن ؟
عمـر: والله انا عارف ده بس مش قادر أطبقه.. ماأقدرش استحمل ان مراتي تقولي دي فلوسي وانت مالكش لازمة.. طيب اعمل ايه ؟
أنا: مااعرفش والله تعمل ايه ؟
عمـر: طيب انتي شايفة اني بخيل ولاّ باصرف على نفسي حاجة؟ ولا انتي بتطلبي مني حاجة ومش باجيبها ؟
فرددت وانا امسح دموعي: لأ .. امّال ايه الفيلم ده طيب ؟
قال: انا يا ستي ما بحبش الست اللي بتعمل كده.. وبعدين انا مش عاوزك تدفعي حاجة في البيت تاني علشان مش كل شوية تقولي باساعدك باساعدك
قلت: بقي انا باعمل كده الله يسامحك.. وبعدين هو انتي يعني أحسن من الرسول عليه الصلاة والسلام اللي كان بيتاجر للسيدة خديجة في مالها وهي زوجته ولا يخجل من ان يعلن ان ده مال زوجته وفين ؟ في قريش عز التعصب والجهل؟
عمـر: ياستي انا مااقدرش اوصل للمنزلة دي.. ولو الموضوع ده ح يجيب مشاكل ح اقعدك من الشغل فعلا
أنا: من فضلك يا عمر ما تكبرش الموضوع كده..انا فعلا زعلانة منك جدا ومستغربة تفكيرك جدا
عمـر: حقك على اني انفعلت عليكي انتي عارفة قد ايه بحبك.. لكن مش ح اقبل ابدا اني اكون على الرف او حاجة تحصل في بيتي من غير موافقتي حتى ولو حاجة هايفة ؟
أنا: ................؟؟
مرّت أيام وانا وعمر متخاصمين.. يعني بنتكلم في الضروريات بس.. لكن من جوايا انا زعلانة منه جدا.. من عصبيته وموقفه الغريب وتفكير الأغرب.. المشكلة اني متأكدة انه مش بخيل ولا طمعان فيّ.. بس مش قادرة أفسر تفكيره لحد دلوقتي.. تحكم والسلام؟.. ولاّ خوف من الفلوس انها تقويني فأبعد عنه ؟!! وكأن اللي رابط أي زوجة بزوجها هي انه بيصرف عليها فقط .. ولو هيّ معاها فلوس حتقدر تعيش من غيره وتسيبه بسهولة !! بجد حاجة تجنن !! طيب وستات البيوت بيتطلّقوا ليه لما هي الحكاية كده.. مش معقول التفكير المقلوب ده ؟
عمر حاول يصالحني لكني لم أستطع ابدا.. لأني حاسة ان الصورة اللي كانت في خيالى اتهزت لأن موضوع الفلوس بين الزوجين ده حساس جدا ودايما الزوجة بتكون راسمة لزوجها وحبيبها صورة الفارس النبيل الذي لا يتكلم قط في المال لأن ده شيء بينقص من قدره كرجل ودائما تدور في عقلي عبارة الافلام الشهيرة : انا برضه أمد ايدي لفلوس واحدة ست ؟؟؟.. فأصبح الأمر مقترن بالرجولة في نظري
ولكن ظروف المعيشة البشعة الان غيرت من شكل الصورة وجعلت الرجل مضطرا لعمل زوجته ومساعدتها له والزوجة ايضا تقبلت هذا و تسعد عندما تفعله.. ولكن للأسف لم يتخل الرجل عن الصورة القديمة في خياله بأنه صاحب المال والآمر الناهي الأوحد..فأصبح يعذب زوجته بحملين حمل المشاركة وحمل التحكم
قــال عمــر
:
سارة وحشة أوي وهي زعلانة.. صحيح هي لم تقصر في أي حق من حقوقي في البيت وأجد طعامي وملابسي وكل شيء مرتب وترد عليّ عندما أسألها عن أي شيء.. ولكن روحها المرحة الدافئة والحيوية التي تنطق من عينيها والتي تجعلني أذوب فيها اختفت !! وحل محلها لوح زجاج بارد لا يعبر عن أي شيء
حاولت مصالحتها بلا جدوي.. ياربي أعمل ايه ؟ بس أنا كمان مش قادر أنفذ اللي هي عاوزاه !! يعني ايه أكون قاعد في البيت ألاقيها داخلة وشارية غسالة مثلا وتقولي وانت مالك دي فلوسي أقعد كمل الشاي اللي بتشربه وخليك في حالك
معقول أستحمل كده؟ ولو كنت فوّت حكاية الشنطة كان حيبقي ده العادي.. انا مش طمعان في فلوسها ابدا لكني مضطر لمساعدتها في البيت علشان ما نزورش السيدة انا وهي كل يوم جمعة
بس أعمل ايه.. تحت هدومي الكاجوال لسه فيه صديري جدي الصعيدي.. مش قادر اتقبل الموضوع خالص..وهيّ كمان معذورة وشكلي وحش قدامها.. برضه انا انفعلت بصورة غبية !! ومش قادر أعيش من غير دفء عينيها وحنيتها.. طيب ما هي مش عاوزة تصالحني ..أعمل ايه؟؟..شغّل التفانين يا واد يا عمر دي سارة حبيبتك
قـالت ســارة
:
ذهبت الى عملي كالمعتاد وانا ماليش نفس لأي حاجة في الدنيا وطبعا كان باين على وشي جدا فكل واحدة ظريفة تيجي تسألني بحشرية: ايه ابتدينا نكد الجواز ولا ايه ؟؟؟ قلنا كده قالوا اطلعوا من البلد
انا مش عارفة كل واحد ما بيحطش لسانه جوة بقه ليه؟.. ياسااااتر
خلاص الساعة 2 كلها ساعة واروّح..موبايلي بيرن.. ايه ده ؟ ده عمر.. خير ؟
أنا: الو ايوة يا عمر ؟
فرد بصوت أقلقني: ايوة يا سارة ازيك يا حبيبتي انتي كويسة ؟
قلت: الحمد لله فيه ايه ياعمر ؟
عمـر: مفيش حاجة بس ح اعدي عليكي بعد ساعة استأذنت من شغلي بدري وح اجيلك استنيني
أنا: ايه فيه ايه؟.. انت رعبتني كده ؟
فرد بغموض: لما اجي ح تعرفي !! مع السلامة

يارب سترك يارب دي اول مرة يعملها.. أكيد بابا تعب وهو مش عاوز يقول لي.. ولا ماما ؟!! لا بجد حرام كده.. حاولت الاتصال به الف مرة بلا جدوى.. لا يرد مما أكد شكي بأن مصيبة قد حصلت.. يارب استر يارب
وأخييييييييييييييييييييييرا جاء بعد ما أصبحت على وشك الانهيار.. ولكني وجدته في قمة الشياكة مرتديا القميص المفضل عندي وكمان البرفان اللي باموت فيه!! ايه ده ؟ طبعا لو كانت والدته هي اللي تعبانة كان جه بالبيجاما !!! لا وكمان رايق وعمّال يسلم على زمايلي ويوصيهم عليّ !! لا بجد.. لو ما قالش فيه ايه ح اخبطه بحاجة في دماغه حالا
وأخيرا سلم عليّ بحرارة وهمس في أذني: وحشتيني.. وأخذني وانصرفنا وزميلاتي لسان حالهن يقول: جتنا نيلة في حظنا الهباب
وفي السيارة كان ح يغمي على من شدة القلق وسألته: أبوس ايدك قولي فيه ايه انا خلاص ح اموت.. ماما ولا بابا اللي تعبانين ؟
فرد بلهجة المحقق كونان: اطمني هم بخير انا واخدك لمشوار مهم جدا وما تسأليش على أي حاجة دلوقتي لحد ما نوصل
فخف قلقي قليلا وان لم يختفي تماما .. ولكني راقبت ملامح الغموض المرسومة على وجهه وهي ممزوجة بوسامته الظاهرة اليوم.. فلاحظ اني أراقبه فسألني: ايه وحشتك ؟.. فلم أرد ومديت البوذ المتين.. وأغمضت عيني ولكني رأيت صورته مازالت مرسومة بداخلها
ياه الظاهر اني نمت شوية.. ايه ده.. انا فين ؟ في الجنة ؟ وأفقت لأجد القاهرة كلها تحت مستوى قدمي في منظر خلاب وجو رائع ونسيم يداعب المشاعر.. وعمر ينظر لي بحنان ويقول لي: صح النوم.. يالاّ انزلي بسرعة
سألته: ايه ده احنا فين ؟
رد قائلاً: في المقطم يا حبيبتي مش كان نفسك تشوفيه من زمان ؟
قلت: هو ده المشوار المهم ؟ ؟ ح نعمل ايه هنا ؟
قـال: هشششششششش كفاية أسئلة وتعالي
ومشيت وراءه وانا أبعد يده التي تحاول الامساك بيدي والبوز مازال موجودا
ودخلنا الى كافيتريا لم أري في جمالها من قبل.. كل حوائطها مستبدلة بزجاج دائري كي تري القاهرة من كل أركانها وكل الأضواء استبدلت بشموع تعطي الجو رومانسية وسحر غامض.. واخذني الى طاولة بعيدة وجلسنا وانا لا استطيع النطق بعد ما رأيته.. ونظر الى عيني مباشرة وقال لي ثانية: وحشتيني
أنا: ..............؟
عمـر: بحبك
أنا: ........؟
عمـر: مش عاوزة تردي عليّ ؟ طيب انا اسف
أنا: خلاص يا عمر انا مش زعلانة انا نسيت الموضوع خلاص
قـال: واضح جدا بدليل البرود اللي بتعامليني بيه.. ياريتك خاصمتيني لكن انتي استعملتي اسلوب ذكي جدا ما قصرتيش في اي حاجة ولما اكلمك بتردي عادي لكن انتي في دنيا وانا في دنيا تانية.. ودي حاجة ممكن تموتني .. فين سارة حبيبتي ؟
قلت: ايوة حبيبتك اوي.. بدليل انك مش عاوزني أشتري لنفسي حاجة ولازم أرفع صباعي وأستأذن قبل ما أشتري حاجة
قـال: يا حبيبتي انا نفسي أجيب لك كنوز الدنيا وأحطهم تحت رجليكي.. بس انتي عارفة الظروف.. وانا مش عاوز اتحكم فيكي ولا حاجة.. دي حاجة نفسية جوايا بتخليني عاوز أعرف كل حاجة بتعمليها وتحسسيني انك مش بتعملي حاجة الا لما أعرفها الاول
قلت: بس دي حاجة تخنق
قال: بصي يا سارة انا بخيل ؟
رديت: لا
قـال: عيني زايغة ؟
قـال: بأعامل أهلك وحش ؟
قـال: باعاملك انتي وحش قدام الناس او حتى بيننا ؟
رديت برضه: لا
قـال: مش عارف ربنا كويس ؟
قلت: الحمد لله
قـال: طيب يا ستي اعتبري موضوع الفلوس ده عيب فيّ.. وخديني على قد عقلي فيه وريحيني.. وانا اوعدك اني عمري ما ح احرمك من حاجة ابدا بس عرّفيني الاول.. اتفقنا ؟
انكسفت جدا من اني أريده كاملا بلا عيوب من تكبيري الموضوع بالشكل ده
ورددت عليه: اتفقنا ياحبيبي
قال وابتسامة فرحة تملأ وجهه: الله أكبر أول مرة تنطقيها من أسبوع.. أيوة كده خلي الشمس تطلع يا شيخة
قلت: خلاص بقى.. فرجت علينا الناس
قال: طيب غمضي عينكي انا جيب لك هدية بس ما تتعوديش على كده أحسن ح نشحت بالشكل ده !! اتفضلي يا ستي
فتحت العلبة التي قدمها.. وهتفت: الله ايه الصندل الجميل ده ؟
قال: ده يا ستي علشان يليق على الشنطة اللي اشتريتيها.. بس زي ما اتفقنا ح تعرفيني الاول على اي حاجة خلاص يا حبيبتي ؟
رددت بكسوف: خلاص يا شهريار
فرد بلهفة: شهريار؟!!! الله أكبر
ثم نظر لي وقال: سارة انتي لازمك الغدا هنا أوي؟.. ولاّ ممكن نروّح دلوقتي ؟
!!!
يـ تـ بـ ـع

nonna
عضو شغال تمام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأحد أبريل 20, 2008 10:19 pm

اللة عليكى ياروزى ياجامدة بجد جميلة جدا انا هفضل قاعدة على النت لغاية لما تكملى الجزء القادم .......روعة
puresmile
عضو شغله جبار
puresmile

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين أبريل 21, 2008 7:14 pm

ههه
بجد والله دى تحفه ايه الجمااال دة
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين أبريل 21, 2008 10:20 pm

مرسى اووووى نونة على ردك الجميل اوووى
اعلشان خطرك هنزل عدددين

مرسى اوووى على مرورك الجميل بيور
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: الحلقة التاسعة   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالإثنين أبريل 21, 2008 10:28 pm

لحلقة التاسعة
قــال عمــر
:
مر على زواجنا 6 اشهر تقريبا .. الحمد لله مرّوا على خير.. لكن لا اعرف ما هذا الاحساس الذي اشعر به.. احساس بالاعتياد والتعود والركود لا رغبة لدي كي افعل شيء جديد بمعني اخر ما اشعر به هو الملل ..الملل من كل شيء في حياتي الجديدة
هذا لا يعني اني لم اعد احب سارة بل بالعكس اشعر اني احبها اكثر من زمان بعد ما عاشرتها وعرفت رقة طبعها واستحمالها لتقلبات طباعي وصبرها على ظروفنا المادية الصعبة .. ولكن احساسي من ناحيتها تبدل.. هذا التوهج الذي كنت أشعر به في مشاعري تجاها فتر
كنت عندما أسمع صوتها في التليفون يدق قلبي وتشعر كل خلية من خلاياي بالسعادة.. ولكن الان مكالماتنا التليفونية عندما نبتعد عن بعض سريعة قصيرة لابلاغ امر هام او طلب ضروري ان اشتريه
لم اعد متلهف للقائها مثل زمان وكيف أتلهف وانا أراها طوال اليوم أمامي ؟؟
أصبح حديثنا اليومي أقل من زمان عندما كنا نتحدث طوال الليل حتى نفاجيء بخيوط الفجر تداعب وجوهنا بدون ان نشعر ؟؟ والان ملل ملل ملل
ولكني لا اتصور حياتي لحظة بدونها.. وأشعر انها صديقتي التي أعود سريعا لأقص عليها كل ما حدث في يومي فهي تمتاز بصفة لا توجد عند 95 % من بنات حواء وهي فن الاستماع بدون لوم ولا تريقة حتى لو كانت متأكدة اني مخطيء فهي تلفت نظري بهدوء بعد فترة من الحديث كي لا تشعرني بخطأي مثل الطفل الصغير وتمسك اللّيْ الخرزانة زي الاطفال !! ولا تقول الجملة الخالدة التي تقود اي رجل للجنون: ماهو لو كنت سمعت كلامي ما كانش حصل كل ده
طيب لماذا أشعر بكل هذا الملل ؟ ؟ ولماذا فتر احساسي بها كحبيبة وفتاة أحلامي ؟
أعرف اني أظلمها معي عندما تراني أقل تلهفا عليها وأرد عليها أحيانا في اقتضاب.. أرى اللوم في عينيها بدون أن تصرح بشيء ولا تلومني في شيء
ولكن أعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قــالت ســارة
:
مش عارفة عمر متغيّر من ناحيتي ليه ؟ انا بأحاول أرضيه بكل الطرق ولا أهمل في منظري أبدا.. وكل طلباته أوامر.. طيب حصل ايه؟
هو صحيح مش بيتخانق معايا بس مش عمر بتاع زمان .. أشعر انه زهقان من كل حاجة فى الدنيا حتى مني
طيب أعمل ايه ؟ وكل يوم أسأله السؤالين الخالدين: فيه حاجة يا عمر؟.. و: زعلان منى فى حاجة يا عمر ؟.. والاجابة واحدة: لاااااااااااااااااااا

طيب أرجّعه ازاي زي الاول وأرجع أحاديثنا الطويييييييلة تاني ازاي ؟
هو ده بقي الملل الزوجي اللي بيقولوا عليه ؟ وده الخرس الزوجي اللي بيصيب الازواج وأعراضه سرحان وبحلقة في السقف .. والرد على أي سؤال باشارة مبهمة لا تعني شيء والفرجة على ماتشات الكورة حتى لو كان فريق جزر القمر هو اللي بيلعب
مرة قرأت ان تحريك بحيرة الزواج من الركود مسئولية الزوجة.. يعني جت على دي ومش حتكون مسئوليتها؟ ..ماهي كل حاجة على دماغها لوحدها
طيب تعمل ايه الزوجة؟.. تعمل أراجوز علشان ترضي زوجها ؟ بجد حرام كل حاجة عليها.. يا اما يقولوا دي منكدة عليه عيشته ومزهّقاه في الدنيا
خلاص هو حر.. بقي مش عاوز يتكلم هو حر.. بس انا مش عاجباني الحياة بالشكل ده.. وانا كمان ح يتنقل لي احساس البرود ده .. ودي عيشة بقي ؟
طيب حاحاول أفكر في طريقة
وراك وراك يا عمر ح تروح مني فين ؟ -
-
-
ايه يا سارة انتي مش رايحة الشغل النهاردة ولا ايه ؟
قالها عمر فتصنعت الاعياء وانا ارد عليه: لا تعبانة شوية واخدت النهاردة أجازة يا حبيبي
قال عمر: الف سلامة عليكي تحبي نروح لدكتور ؟
رديت: لا دكتور ايه ؟ ده الظاهر شوية برد.. ح انام شوية واخد كوباية ليمون وابقي كويسة ان شاء الله.. وانا قلت لماما تبعت لي الشغالة بتاعتها تساعدني أصلي مش قادرة اعمل حاجة خالص
قال عمر: ما تقلّقنيش عليكي يا حبيبتي.. تحبي أخد اجازة انا كمان؟
رديت بسرعة وقلت: لا يا حبيبي.. انا ح ابقي كويسة ما تتعبش نفسك مع الف سلامة .. كح كح كح

وتركني وهو قلقان عليّ بجد.. اه لو لم أكن أعلم انه يحبني أكثر من اي انسان في الكون كنت قتلت نفسي !! لكن هو الاعتياد على الشيء الذي يفقدك بهجته والسعادة به وهل معقول ان الانسان يظل يشعر بالساعة التي يرتديها كل ثانية وكل دقيقة ؟ كان سيصاب حتما بالجنون والانهيار العصبي .. انه لا يشعر بها الا عندما ينظر لها بعد فترة من تركه لها وانا سأجعل عمر يراني من جديد

في التاسعة صباحا جاءت الشغالة وكان ورانا انا وهي شغل كثير جدا.. كنت أريد تغيير نظام البيت كله حتى يشعر عمر انه في عالم جديد ولكن الموضوع ليس سهلا ولكن علشان عيون عمر كله يهون
غيرت مكان الصالون ونقلته مكان الانتريه ليكون بجوار البلكونة بجوار الهواء الطلق.. مش مهم الضيف يتهووا المهم احنا. . وغيرت مكان التليفزيون ووضعت اتنين من كراسي الانتريه متلاصقين بعد ان كانوا كل واحد في اتجاه كي نجلس عليهم انا وعمر
طبعا السفرة لم أجرؤ على تحريكها لأنها تحتاج بلدوزر بشري يحركها.. أكيد اللي بيعملوا الفرش دول من كوكب المريخ او فاكرين ان العريس هرقليز والعروسة زينة ! !! لكني غيرت الفضيّات الموجودة في النيش بأخرى لامعة واضفت لها تحف صغيرة كانت مركونة.. وأخرجت مفرش سفرة جديد لم أستخدمه من قبل وفرشته ووضعت فازة كبيرة بها ورود اكثر اشراقا
وحجرة نومنا غيّرت ترتيب كل جزء بها.. السرير مكان الدولاب والتسريحة مكان الشوفنيرة وفرشت مفرش يوم الدخلة الذي لم أستخدمه الا لأيام معدودة وعلقت صورة زفافنا الكبيرة التي رفض عمر تعليقها في الصالون.. ووعدني بتعليقها في غرفتنا وطبعا نسي او كسل
الحمد لله الشغالة موجودة تعيش حياتها هيّ وتعلقها على راحتها
وأيضا مجموعة من صورنا ايام شهر العسل وضعتها في برواز ووضعتها على الكومدينو ليراها قبل النوم .. الله الله أعطت الغرفة شكل رائع.. أكيد ح يعجب عمر
وأخيرا حجرة عمر التي يعمل بها مشاريعه الهندسية.. لم أرد ان أغير من طابعها الرجالي.. فكان يحتفظ فيها بسريره القديم ايام العزوبية ودولابه الصغير قبل ان يتزوج والان يضع به اوراقه وكتبه.. وده طبعا لأننا لم نملك وقت الجهاز ان نشتري حجرة معيشة او حجرة اطفال جديدة فكان هذا هو الحل
.....طيب اعمل فيها ايه ؟
بعد ان قمنا بتنظيفها فكرت في فكرة جديدة وهي ان أغير كل الصور العائلية التي يضعها في براويز على مكتبه بصور أعز أصدقائه الشباب وأخرجت الالبوم سريعا وأخرجت صور أفضل 5 أصدقاء له ووضعتها بشكل بارز له وطبعا سيدهش من هذاويقول مراتي اتجننت !!!.. لأن الزوجة بعد زواجها بتحاول بشتى الطرق ان تبعد زوجها عن اصدقائه القدامى كي تظل وحدها معه ولا تعرف انها بهذا بتخنقه ليهرب منها ويذهب لهم اكثر من الاول
خلاص أخيييييييرا انهينا المعركة الحربية وأصبحت الشقة مختلفة تماما وازدادت جمالا .. ومشيت الشغالة وهي أكيد بتدعي عليّ وعلى جناني الرسمي
وبعد ان انهيت كل شيء في الشقة ارتديت ملابسي ونزلت بسرعة للكوافيرة اللي في نفس الشارع والتي قلّت زياراتي لها للاسف توفيرا للنفقات واصبحت اعمل شعري في البيت وخلاص!! وقبل ان أدخل لها اشتريت جريدتنا المفضلة انا وعمر -فاكرينها؟- والتي كنا نقرأها ايام الخطوبة ونتناقش في كل مقالاتها ولغبائي لم أعد أشتريها بعد الزواج.. له حق يزهق مني.. طيب ح نجيب كلام نتكلمه منين ؟ لازم أحداث جديدة نتكلم فيها علشان أجذب انتباهه لي
وطلبت من الكوافيرة ان تقص شعري قصة جديدة وهو ما كنت ارفضه دوما تمسكا مني بشعري الطويل وتسريحتى التقليدية .. فقصت لي قصة جديدة جعلت خصلات شعري متدرجة ومحيطة بوجهي فأظهرت استدراته وزادتني جمالا واقترحت عليّ تلوين بعض الخصلات به فخفت ورفضت.. ثم بعد الحاح منها وافقت وتركتها تعمل وانا اقرأ في الجريدة واذا بعمر يتصل بي على الموبيل
ياخبر.. كده المفاجأة حتبوظ لو سمع دوشة الكوافيرة
فجريت على الحمام واغلقت بابه على باحكام ورديت عليه متصنعة الاعياء وطلبت منه ان يحضر أكل معاه لأني مش قادرة اعمل حاجة خاااااااالص !!! والحمد لله لم يلاحظ شيء بل بالعكس ازداد قلقا على وندما انه سابني وانا تعبانة
ورجعت للكوافيرة وجدتها بتصرخ لأن الصبغة مازالت على شعري .. بس الحمد لله ربنا ستر ولم يطلع اللون بنفسجي! !! بل بالعكس في صورته النهائية كانت النتيجة مبهرة لم أعرف نفسي بجد في المرآة
الله يكون في عونك يا عم عمر على اللي ح تشوفه
ورجعت البيت وانا أشعر اني امرأة جديدة وبيتي هو الاخر جديد وأشعر بانتعاش جميل.. وارتديت طقم كنت أرتديه ايام الخطوبة!! وتزينت و أدرت موسيقى ناعمة في انحاء المنزل
جلستُ في انتظاره وكما توقعت جاء قبل ميعاده بنصف ساعة واول ما فتح الباب ورأي التغيير المدمر عاد خطوتين للخلف واتلخبط وكاد يرجع ويصرخ في العمارة: شقتي اتسرقت يا جدعااااااااان
ثم دخل وظل صامتا للحظات وهو يقلب نظره بين الفرش وبيني وهو لا ينطق الا كلمة واحدة: ايه ده .. ايه ده ؟
ثم اخيرا نظر الى باعجاب كبير جدا وقال: يعني مش تعبانة ولا حاجة.. طيب القمر دي مراتي ولا حد تاني يا مدام؟
أنا: ........؟
وأضاءت ملامح وجهه بالسعادة والحب وهو يهمس لي: يا مجنونة كل ده عملتيه علشاني انا؟
قلت: طبعا.. انت حبيبي ونفسي أشوفك سعيد معايا. . ان شاالله اهدّ الدنيا علشان تكون راضي عني

قال ووجهه يشرق بابتسامة: ربنا يخليكي ليّا طووووووول العمر
بجد يا بختك يا عمر
nonna
عضو شغال تمام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 22, 2008 2:36 pm

الحلقة دى جامدة جدا ياروزى يا مبدعة
سسارة دى طلعت دماغ اوى بس فكرتها تجنن
puresmile
عضو شغله جبار
puresmile

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 22, 2008 8:40 pm

بجد تحفه الحلقه دى جاامده اوووووى
فى كدا
ويلا ياروزى بقى مش تتاءخرى
areej
عضو شغله جبار
areej

انثى
االبلد : بحور العاشقين
رقم العضويه : 27

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 29, 2008 5:53 pm

بجد القصة دى تحفة ياروزى

تسلم ايديكى

كملى بقى يلا ونزلى كدة حلقتين ولا حاجة خليكى جدعة
http://www.afroto.yoo7.com
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 6:47 pm

ماشى انا اكيد جدعة
ومش هعلقكم كتير
بس علشان تعرفوا
انا طيبة اواى
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: الحلقة العااااشرة   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 7:02 pm

<FONT color=#ff00ff><FONT size=5>قــال عمــر
:
ياسلاااام ياسي عمر الله وبقيت زوج خلاص وبتخاف على كل مليم يحتاجه البيت !! فين ايام الفسح والانطلاق والمصاريف بدون حساب؟ وكان دايما والدي يقول لي لما تتحمل المسئولية ح تتغير وتعقل ولم أكن أصدقه يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Cool يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Cool يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
خلاص خلصت الايام دي وخصوصا مع الاسعار التي لا ترحم يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Ohmy
أصبحت لا أفكر الا في ما يحتاجه المنزل والضروريات مثل الطبيب والميكانيكي والسباك وخلافه ممن يهجمون على جيوبي فيجعلونها بيضاء لامعة من غير سوء
بس برضه احساس غريب اني لما أشتري شيء جديد للمنزل انا وسارة بأشعر بالسعادة على عكس ما كنت متخيل !! كنت اتصور وانا عازب ان لو مر اسبوع لم أخرج فيه مع أصحابي في فسحة محترمة ممكن يحصل لي حاجة في عقلي يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh
لكن دلوقتي بأجد لذة كبيرة أن أضيف شيء للبيت حتى لو كان بسيط جدا.. فأشعر بجد اني وقتها رجل البيت.. وخروجي مع أصحابي أصبح في أبسط الاماكن التي لا تكلف الكثير
وطبعا أسمع تريقة للصبح اني باوفر علشان أشتري الجرنال وبطيخة للمدام وانا راجع !!! امال اللي عندهم أطفال بيعملوا ايه ؟ ربنا يستر يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin
<SPAN style="COLOR: #a0522d">قالت سارة
يارب يا سميع يا مجيب حقق لي أملي.. ارزقني كما رزقتَ زكريا.. هب لي ذرية صالحة
اللهم اجعلني أمّاً يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
ناجيت الله كثيرا بعد صلاة العشاء ان يحقق لي أملي ويهب لي طفلاً أسعد به ويملأ عليّ دنياي انا وزوجي يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
لا أعرف كيف اجتاحني احساس الأمومة من أول ما تزوجت؟.. كنت وأنا بنت احساسي بالأطفال مختلف.. لم يكن عندي صبر طويل معهم
أحب الطفل وهو يلعب ويضحك وأول ما يبكي تنقطع الصلة بيني وبينه وأرميه لأمه فوراً يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
ماذا حدث ؟ سبحان الله القدير.. أحنّ لشيء لم أره !! ونفسي تهفو لأن تجاور دقات قلبه جسدي وأضمه بين ضلوعي
كيف حدث هذا الانقلاب؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
يارب يارب هبه لي هبة مباركة من عندك.. قد لا أكون أهلاً لهذه الهدية ولكنك أهلاً لهذا العطاء ياسميع يا مجيب يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow
أكاد أجن من شدة وطأة هذا الشعور والحنين القاتل لأن أكون أماً والغريب أن عمر لا يساوره هذا الاحساس مثلي.. بل يحمل خوف من مصاريف الاطفال ومسئوليتهم الكبيرة
رغم انه حنون جدا على الأطفال يمكن أكثر مني !! كيف هذا ؟ يمكن انه يذكر ذلك كي لا يجرح مشاعري او انه فعلا لا يشتاق مثلي هذا الاشتياق الجنوني؟ لا أعرف
يارب.. يارب يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
وما يجرحني بشدة ويزيد عندي الاحساس اني تأخرت في الحمل هو سؤال الناس الدائم لي: هاااا ...مفيش حاجة حلوة جاية في الطريق ؟
أول ما أسمع كلمة هاااا الكريهة أتجنن
خلاص السؤال ده أصبحت أهرب منه من الجميع وكأن الموضوع بيدي وأنا التي لا أريد
آه لو كل الناس تكون في حالها يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad
حتى مكالمات التليفون من خالاتي او أقارب عمر تكاد كلمة هاااا تحل محل ألو
هو أنا باتدخّل في خصوصيات الناس بهذا الشكل؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad
يمكن لو لم تكن الاسئلة تحيطني في كل مكان لم يكن الاحساس عندي تضخم في هذا الشكل.. وبعدين هو الحمل بيستخبى ازاي يعني؟! ماهو أكيد لما ح يحصل كل الناس ح تعرف ولا ح أخرج وأسيب بطني في البيت ؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh

وحماتي ماشاء الله عليها لها دور كبيييييير جدا !!! تحيطني بكمية من العبارات الجارحة التي لا تتوقف وكأننا متزوجين من عشرة سنين وليس 8 أشهر؟
معقول العقل ده؟
طول ما احنا بنزورها وخصوصا في غياب عمر تحيطني بعبارات من نوعية
:
عيني عليك يا عمر بتموت في الاطفال
دي فلانة ماشاء الله حملت من يوم الدخلة
ما بتفكريش تروحي لدكتور يا سارة؟
<SPAN style="COLOR: #9932cc">أنا: ليه يا دكتورة ؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
الدكتورة: حمل ايه اللي اتأخر ؟ انتي متجوزة يادوب من كام شهر !! ليه الاستعجال ده يا بنتي؟
فردت أمي نيابة عني لما رأت احمرار وجهي: ماانتي عارفة زن الناس يا دكتورة خلّوها تقلق
الدكتورة: بصي يا سارة.. التحاليل اللي قدامي بتقول انك سليمة مية في المية ولكن القلق اللي انتي فيه ده ممكن يخلوكي فعلا تتأخري في الحمل.. إهدي واطّمني وسيبي كل حاجة بأمر الله يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
فرددت بخجل: طيّب يعني يا دكتورة مفيش حاجة تعجّل الحمل شوية ؟
الدكتورة: انا مش عاوزة ألخبط الهرمونات عندك وأتعبك بجد.. وبعدين زوجك ما عملش التحاليل ليه؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh
أنا: .........!؟
الدكتورة: رفض طبعا كالمعتاد مش كده ؟! كل الرجالة في الموضوع ده زي بعض.. الوزير زي الغفير.. قليل اوي اللي بيرضى يكشف وبعد ما تكون مراته اتبهدلت !! ربنا يهدي
سألتها: طيب يا دكتورة أعمل ايه ؟ انا خلاص ح اتجنن يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh
الدكتورة: هو انتي لو مفلسة وطلبتي من ناس فلوس صدقة وقالوا انهم ح يدوها لك واتأخروا عليكي.. ح تروحي تخبطي على بابهم كل يوم بالحاح ؟
رديت: لأ طبعا
الدكتورة: بس انتي بتطلبي من ربنا يا سارة مش من الناس.. إلزمي بابه ولن يردك أبدا
وخرجت من عند الدكتورة وأنا في قمة الارتياح.. ارتحت جدا نفسيا ان ليس بي عيب يمنع الانجاب
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك.. يكفيني هذا الشعور كي أهدأ.. ولن يقلقني أحد بعد الان ولو سألني أحد سأجيبه: لا تسألني أنا بل اسأل الله
لن أقلق أو اتوتر كي لا يؤثر على نفسيتي كما قالت الدكتورة [size=21]ومرّت الأيام التالية وأنا هادئة تماما وأدعو الله ليلا ونهارا وبتضرع وتذلل ولكن باطمئنان ويقين داخلي انه لن يردني أبدا ولن يتركني خالية الوفاض
وأبعدت أعصابي تماما عن التوتر واكثرت كثيرا من الصدقات خلاف صدقات حصالتنا الاسبوعية انا وعمر
وحماتي العزيزة واصلت بالطبع حملاتها الشرسة ضدي وأنا لا أرد ولا أعيرها اهتمام.. حتى فاض بي الكيل من أسئلتها النارية والمستفزة فرددت عليها ذات مرة بهدوء وأدب حتى أغلق هذا الباب نهائياً: واضح يا طنط ان الموضوع ده قالقك أوي وأنا عارفة ان ده من كتر حبك ليّا !! بس انا بصراحة مش باحب أتكلم مع حد في خصوصياتي.. ده حتى ماما مش بتتكلم فيه خالص.. تتصوري يا طنط ؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink
حماتي: ........!؟
[/size]
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: تكملة الحلقة العاشرة   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 7:03 pm

والغريب ان عمر كان جالس في هذا الحوار ولم يغضب مني كما توقعت !! بل بالعكس ابتسم وغمز لي بعينه وتظاهر انه يقرأ الجريدة كي لا تقتله أمه يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink
وأخيييييييييييرا جاء ميعادي الشهري الذي انتظره على أحر من الجمر والحمد لله لم تتصل حماتي لتسألني سؤالها الشهري المعتاد
ومر اليوم بطيئاً بطيئاً دون حدوث شيء !! وكل دقيقة أترقب وادعو ألاّ يحدث
ومر اليوم التالى وانا في عملي ولا أركز اطلاقا الا في ترقب ما سيحدث؟ وهل ستتأخر شارة أنوثتي يوماً آخر؟
يارب.. يارب
ومر يومان آخران وانا أكاد أجن من التوتر الممزوج بفرح غامض
هل يكون قد حدث ؟؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
ولاحظ عمر اني لم أنقطع عن الصلاة كالمعتاد فسألني بترقّب: ايه يا سارة فيه ايه؟ بتصلي ليه؟
ولم أرد ان أخبره الا لما أتأكد أولا فضحكت وقلت له: أصلي أشهرت اسلامي قريب يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
وطبعا لم ينخدع بهزاري ولكنه لم يرد أن يسأل هو الاخر كي لا يصاب باحباط
وعند مرور خمسة أيام لم أطق الانتظار.. وبدون أن أخبر أحد اشتريت اختبار حمل منزلي و قرأت تعليماته: علامة حمراء واحدة لايوجد حمل وعلامتان اي يوجد حمل
وأجريته
ومرت الثواني بطييييييييييئة وانا أغمض عيني كي لا أرى
وأخييرا امتد اللون الاحمر ببطء ليرسم علامتين
علامتين؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin
يعني انا.. انا ؟ حااااامل ؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
وخرجت من الحمام وهبطت بكامل هيئتي في سجدة شكر طويلة وبللت دموعي الشاكرة وجهي ولهج صوتي بالدعاء وكل خلية مني ترتعد من فرط السعادة والشكر بهبة الله الغالية التي أودعها جسدي
كيف أشكر هذه النعمة؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes
وكيف أصونها؟
وكيف أخبر عمر وماذا تكون ردة فعله؟
وكيف أخبر الجميع؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile
أشعر اني أريد أن أصرخ في الشارع وأوقف المارة وأخبرهم: أنااااااا حااااااااااااااامل
يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile

روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: الحلقة 11   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 7:05 pm

ـالت سـارة
:
مشاعر كثيرة متضاربة تجتاحني
فرح وسعادة عارمة وخوف وقلق وتوتر وضوضاء جميلة تغمر كل مشاعري
لا أعرف ماذا أفعل ؟
كيف سأخبر عمر؟ وهل سيفرح يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh ؟ أكاد أطير من السعادة وارقص من النشوة وأخذت أجري في انحاء الشقة من فرط سعادتي
أريد ان افتح كل الشبابيك والابواب لأصرخ في الجميع ان الله أعطاني رزقا واسعا وجعلني أنثي مكتملة الانوثة
هبطتُ بقوة على الكرسي من كثرة حركاتي الجنونية كما أفعل دائما وأنا ألهث من السعادة.. وتذكرت اني لست وحدي الان بل يوجد من يشاركني جسدي ويقتسم خلاياي وأنفاسي معي ولابد من احترامه واعطاءه حقه بالكف عن هذه الحركات الصبيانية وهمست له: عفوا يا صغيري سأصبح اما حنونا لك من الان
أمسكت التليفون وطلبت أمي ولم تكد تسمع صوتي وهو يرقص من الفرحة وقبل ان اقول شيء صرخت هي: انتي حامل يا سارة مش كده؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin
فرددت وانا أضحك: ايه ده هي الجزيرة لحقت ذاعتها ؟ عرفتي منين يا جميل ؟
ضحكت ماما وردت: الف الف مبروك.. هو انتي فاكرة اني مش بأحسب معاكي باليوم ولا ايه ؟ بس ما كنتش بأحب اوتّرك في حاجة مالكيش يد فيها يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes .. الف الف مبروك يا حبيبتي
قلت: الله يبارك فيكي يا ماما
ماما طبعاً مانسيتش توصيني: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh بس خلي بالك من نفسك وبلاش حركات الجنان بتاعتك والجري والتنطيط ده.. خلاص اعقلي ياسارة ح تبقي أم
همستُ في سري انها لو شافت ماتش الجري بتاعي من لحظات كان أغمى عليها فورا.... طبعا طبعا ياماما ما تقلقيش
كمّلت الوصايا: وخلي بالك من أكلك وحركاتك ونومك.. الخ الخ الخ
وأخذت أمي تسرد وابلا من النصائح في شتي المجالات يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Ohmy يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Ohmy يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink .. حتى نمت منها على السماعة
ان شاء الله لما أخلف ح أهري ابني نصايح علشان أخلّص تاري
ولكن للحق بعض النصائح النسائية الخاصة لم أكن أعلم عنها شيئا.. ده انا كنت ح أبهدل الدنيا.. ربنا يخليكي لي ياماما
وأجريت مكالمة مماثلة مع حماتي لأنها كانت زعلانة من اخر مرة أخبرتها بذوق الا تتدخل في شئوني الخاصة.. وللحق هي طارت من الفرحة وأسلوبها معي كان أسلوب أم بحق وأشعرتني بحنانها لأول مرة
وأنهيت المكالمة وأخذت أحضر الغداء وفكرت في طريقة أخبر عمر بها
فكرت طويلاً
وأخيرا وجدتها يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin
جاء عمر واستقبلته بشكل طبيعي جدا وأنا أكاد أنطق له بالسر في كل لحظة.. ولكني تماسكت وأعددت الغداء في هدوووووووو يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Wink ء وجلسنا عادي جدااااااااا وبدأ يأكل
لاحظ اني وضعت طبق وملعقة وشوكة اضافيين يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes .. فسألني في دهشة: انتي مزودة طبق ثالث ليه؟ فيه حد جاي؟
فرددت في غموض: ايوة
يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mellow يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Huh عمر: طيب مش تقولي يا بنتي وسايباني اكل كده
أنا: لا مش مشكلة ماهو مش غريب
عمر: مين؟.. ماما ولا بابا ولا حد من أخواتك ؟
فرددت بهدوء يفرس: لأ
قال وقد نفذ صبره: هو احنا في رمضان ولا حاجة؟ يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad ايه الفوازير دي؟ طيب نستنى ولا ناكل؟ انا ح اموت من الجوع
فرددت وانا أبتسم ابتسامة أودعتها كل أنوثتي: لا ياحبيبي كل انت بالهنا والشفا يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Rolleyes .. ماهو مش معقول أسيبك تستنى 9 شهور
فنظر الى بدهشة وعدم فهم في البداية
ثم نظر اليّ بعدم تصديق
يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Laugh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Laugh يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Smile وأخيييييرا نطق وهو غير مصدق: سارة انتي.. انتي.. حامل؟
فهززت رأسي بالايجاب وأنا أتوقع رد فعله ان يقفز من الفرح ويحملني و..و..و
ولكني فوجئت بآخر رد فعل كنت أتوقعه على الاطلاق
رأيت دموع في عينيه لأول مرة في حياتي
يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Ohmy يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Ohmy كانت أول مرة اراه يبكي
دموع غزيرة شاكرة مبتهلة.. لا أستطيع تصديق هذا أبدا.. كنت أعتقد ان الموضوع لا يشغله مثلي ولكن واضح انه كان يخفي انفعالاته كي لا يزيد همي.. يا حبيبي يا عمر
فقمت من مكاني واحتضنت رأسه وأخذت أمسح دموعه وأنا أقبل رأسه وأبكي انا الاخرى وأخيرا تمالك نفسه وابتسم وقال لي: خلاص بقى ايه الغم ده.. الف مبروك يا حبيبتي.. كده برضه مش تقوليلي من اول ما دخلت ولاّ تكلميني على الموبيل.. يا قلبك يا شيخة
يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin فضحكت وانا أسأله: يعني فرحان يا حبيبي؟
رد عمر وقال: بجد احساسي لا يوصف.. ياه ده انا كنت قلقان بشكل وكنت أدعو الله ليلا ونهارا.. بس كنت مش بارضى أقولك علشان ما أزودش توترك.. يالاّ ياسارة قومي اتوضي ح نصلي صلاة شكر جماعة على الهبة العظيمة اللي ربنا وهبهالنا
وصلينا أنا وهو.. وأخذ يدعو وأنا أؤمن على دعاؤه وأرتجف في داخلي من دعاءه العميق المبلل بدموعه الشاكرة المبتهلة وهو يشكر الله على عطاؤه الكريم ويصفنا في الدعاء انا وهو لأول مرة بالأب والأم وليس بالزوج والزوجة.. ويسأل الله ان يحفظ لنا وليدنا ويشب في طاعة الله ولا يمسه الشيطان أبدا
فرغنا من الصلاة وجلسنا انا وهو على الأرض على سجادة الصلاة وكأننا لا نريد ان نخرج من روحانية الصلاة والدعاء
ورأيت عمر يتأملني بحب وهويهمس لي: الف مبروك يا حبيبة قلبي.. لو تعرفي غلاوتك زادت عندي ازاي ؟
قلت في سعادة: ياسيدي يا سيدي على الحنيّة.. ايه الهنا اللي انا فيه ده؟
عمر: لا والله صحيح.. دلوقتي انا حاسس ان انا وانتي بقينا عيلة بجد.. بس لازم ياسارة نشكر النعمة الكبيرة دي.. حاولي تحافظي على نفسك وبلاش الجري والتنطيط ده يامدام يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Mad مفهوم ؟
أنا: يييييييييييييه انا سمعت الفيلم ده من ماما من شوية.. وايه كمان ؟
عمر: بصي يا قمر.. فيه حاجة مطلوبة منك طول فترة الحمل تعمليها علشان ابننا ان شاء الله يكون زي ما بنتمنى
أنا: ايه هيّ ؟
عمر: عاوزك يا ستي ما تسمّعيش ابني غير قرآن طول فترة الحمل.. انا قرأت كتير ان ده بيؤثر جدا على نفسية الجنين وبيخليه بعد كده متعلق جدا بالقران.. عاوزك طول مانتي فاضية تقرأي قرأن وبصوت مسموع علشان يشعر ويتأثر بيه.. عاوزك تختمي المصحف كل شهر لو قدرتي.. اتفقنا ؟
بهرني طلبه فأجبت بدون تردد: اتفقنا
أضاف قائلاً: وفيه حاجة كمان.. الحصالة بتاعتنا الخاصة بالصدقات.. من النهاردة سنضع للأستاذ فيها نصيب يومي.. مش برضه راجل ولا ايه؟
أنا: اه راجل طبع ده حاليا في حجم الزيتونة هو فيه حد قده.. ماشي ياسيدي فيه حاجة تاني؟
عمر: لا خلاص.. قومي بقي علشان أفسحك بالمناسبة السعيدة دي وأشتريلك هدية حلوة.. ولا ح تعملي لنا فيها حامل ودايخة والحوارات دي؟
أنا: لا ياعم.. حامل مين انت بتصدق؟.. حالبس في ثواني بس انت ماتغيرش رأيك ...حتوديني فين يا ابو العيال ؟
ضحك على اللقب وقال: المكان اللي تشاوري عليه يا أم عتريس. يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 Biggrin . بس الأول انا كنت ندرت ان لما ربنا يكرمنا بابننا ان اول مكان نروحه انا وانتي وهو يبقي للجامع.. موافقة نروح نصلي ركعتين ونطلع مبلغ صدقة لله ؟
أنا: طبعا موافقة جدا جدا جدا جدا
روزى
Moderator
Moderator
روزى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 7:06 pm

اى خدمة
انا مستنية تعليقتكم

اتعلموا
areej
عضو شغله جبار
areej

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 8:04 pm

حلوة اوى ياروزى تسلم ايديكى ياباشا

احنا عارفين انك اكيد جدعة

منتظرين الباقى
nonna
عضو شغال تمام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 30, 2008 9:32 pm

بجد انتى طلعتى جامدة جدا كنتى فين يا شيخة من زمان تسلم ايديك يا روزى
puresmile
عضو شغله جبار
puresmile

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالخميس مايو 01, 2008 9:48 pm

جمييله اووى يا روزى
ايه الجمال ده كلو
بس مش تتاءخرى فى باقى الاعداد
areej
عضو شغله جبار
areej

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه   يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه - صفحة 2 I_icon_minitimeالجمعة مايو 02, 2008 11:05 pm

اية ياروزى انتى بتتاخرى لية كدة
عاوزين نعرف اية الى هيحصل

يوميات سنة اولى زواج(سارة وعمر) قصة رومانسية حقيقيه
صفحة 2 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» يوميات عمر وسارة ****, يوميات اتنين مخطوبين @@@جميلة مووووت
» يوميات مراهقة.
» يوميات امراة(ورجل غير مبالى)
» يوميات صيدلانيه فى جمهوريه مصر العالميه
» (ستار اكاديمي 5) فيديو يوميات الاحد17_2008